Khamis, 9 Ogos 2007

Masalah OKU dalam Perkhidmatan Kenderaan Awam

Kenderaan awam merupakan nadi kepada pembangunan negara. Sistem dan kemudahan kenderaan awam dapat menjamin kelancaran aktiviti sesebuah negara. Sekiranya kita menoleh ke negara-negara maju seperi Jepun dan Amerika Syarikat, kita akan lihat betapa majunya sistem kenderaan awam mereka. Negara kita akan meraikan hari kemerdekaan genap 50 tahun beberapa hari lagi. Angka 50 tahun akan menjadi kayu ukur kepada tahap pencapaian kita. Dalam mengolak langkah sebagai sebuah negara maju pada tahun 2020, kita hanya mempunyai 13 tahun lagi. Lihatlah betapa maju kita dalam kemudahan kenderaan awam pada hari ini. Namun, apakah ertinya kemajuan tersebut sekiranya terdapat golongan yang tidak dapat menikmatinya?

Golongan yang saya maksudkan tidak lain tidak bukan ialah golongan orang kurang upaya (OKU). Dalam kaitan antara OKU dengan kemudahan kenderaan awam, sudah pasti kumpulan OKU berkerusi roda merupakan kumpulan yang patut diutamakan. Mereka memerlukan satu mekanisma supaya dapat berhubung dengan dunia luar dan masyarakat umum. Bayangkan sekiranya mereka tidak memandu ataupun tidak mempunyai sanak saudara yang sudi membawa mereka keluar, bolehkah mereka menaiki LRT atau komuter kita yang serba canggih? Bas baru kita yang berhawa dingin dengan kerusi selesa yang sedang gah berlegar di kota? Kereta teksi samada yang biasa mahupun yang mewah? Saya percaya setiap langkah untuk mereka masuk mencuba kemajuan kemudahan kenderaan awam tersebut menjadi satu cabaran; cabaran yang sekiranya salah langkah mungkin akan terjatuh, tercedera dan membahayakan nyawa mereka. Malah mungkin juga mereka tidak dapat menggunakannya langsung disebabkan halangan daaripada penggunaan kerusi roda mereka.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa ada usaha daripada syarikat yang menyediakan kemudahan kenderaan awam dalam memastikan perkhidmatan mereka mesra OKU. Terdapat kenderaan bas yang melebelkan stiker kerusi roda untuk menunjukkan bas mereka mesra OKU. Hakikatnya ketika artikel ini ditulis, pelaksanaannya belum sempurna, lebel stiker itu hanya sekadar hiasan. Projek tersebut bak kata pepatah ‘rumah sudah siap, tetapi pahat masih berbunyi’. Saya tidak ingin memanjangkan komen di sini, bagi persatuan-persatuan OKU yang terlibat dalam usaha menyempurnakannya sahaja yang faham. Bagaimanapun, usaha dan niat murni syarikat bas tersebut boleh dipuji, hanya perlaksanaannya perlu dikaji. Pada pendapat saya: tanyalah pengguna kerusi roda cara terbaik untuk mereka boleh menggunakan bas tersebut sebelum melaksanakannya.

Walau bagaimanapun, usaha harus dilakukan langkah demi langkah. Kalau kita lihat antara perkhidmatan kenderaan awam di negara kita, masih terlalu banyak usaha yang harus dilakukan. Saya amat mengkagumi Group CEO syarikat AirAsia, iaitu Dato’Tony Fernandes dalam tindakan beliau meningkatkan perkhidmatan penerbangannya baru-baru ini. Selepas mendapat protes daripada persatuan-persatuan OKU disebabkan perkhidmatan AirAsia yang tidak mesra OKU sebelum ini, dalam masa yang amat singkat beliau telah dapat menyelesaikannya dengan baik, malah meningkatkan perkhidmatan AirAsia walaupun memakan belanja yang amat besar. Memang syarikat yang mampu tidak ada masalah dari segi kewangan, tetapi Dato’Tony Fernandes melaksanakannya dengan berhemat di mana segala pandangan OKU diambil berat dan dihormati. Syabas AirAsia!

Dari segi bantuan kepada OKU pula, usaha yang dilakukan ialah untuk memastikan mereka dapat berdikari dengan sebolehnya. Bantuan-bantuan tersebut boleh dibahagikan kepada bantuan pelajaran, bantuan pekerjaan, bantuan saraan, dan bantuan rawatan. Namun, pelaksaan setiap bantuan tersebut haruslah memastikan bahawa OKU yang disasar tidak mempunyai masalah untuk ke pusat bantuan berkenaan. Contohnya, OKU diberi diskaun istimewa untuk melanjutkan pelajaran di institusi pendidikan tinggi, namun disebabkan masalah pengangkutan awam, OKU yang berminat tidak dapat ke sana. Jadi pelaksanaannya gagal dan mungkin alasan yang dilaporkan ialah tidak mendapat sambuan daripada OKU.

Jika diselidik, kenderaan awam yang amat diperlukan oleh OKU ialah kenderaan awam yang dapat menghantar mereka ‘dari pintu ke pintu’, iaitu perkhidmatan teksi. Malangnya teksi di negara kita bukanlah yang jenis mesra OKU. Walaupun terdapat segelintir pemandu teksi yang amat bermurah hati mengambil pelanggan yang berkerusi roda, namun berapa ramaikah antara mereka? Kadang-kadang masalah yang timbul bukan disebabkan nilai perikemanusiaan mereka, tetapi disebabkan jenis kereta teksi mereka yang tidak dapat mengambil penumpang yang berkerusi roda.

Kita telah lihat betapa hebatnya projek meningkat taraf perkhidmatan teksi di negara kita. Kereta-kereta mewah telah pun dijadikan teksi dengan hanya tambahan tambang yang tidak begitu tinggi, kononnya untuk kelesaan penumpang. Namun adakah jenis teksi yang boleh mengambil penumpang berkerusi roda? Sekiranya kita bandingkan antara pelaburan untuk membeli kereta mewah sebagai teksi eksekutif berbanding dengan kereta yang boleh dimasuki kerusi roda (wheelchair accessible taxi), yang mana memperlihatkan imej pengusaha yang lebih perihatin? Keperihatinan sesebuah negara terhadap pelaksanaan kebajikan rakyatnya juga menjadi kayu pengukur tahap tamadun dan kematangannya dalam isu kebajikan rakyat.

Masalah pemandu teksi untuk mengambil penumpang yang berkerusi roda dapat kita lihat di sebelah kanan laman web ini, atau di YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=x09ohimNZV0 (video yang dipaparkan hanyalah sebagai lakonan). Berikut adalah penerangan terhadap masalah-masalah tersebut:
  1. Sikap pemandu teksi yang merasakan penumpang kerusi roda amat leceh dan melambatkan. Mungkin kebanyakan pemandu teksi mengejaar masa kerana bagi mereka makin cepat tindakan mereka maka makin ramailah penumbang yang dapat diangkut pada hari tersebut.
  2. Sikap pemandu yang merasakan penumpang kerusi roda amat merumitkan. OKU kerusi roda memang memerlukan orang lain untuk memasukkan kerusi roda mereka di bonet kereta selepas mereka memasuki kereta. Namun, pemandu teksi merasakan penumpang tersebut hanya mendatangkan masalah kepada mereka.
  3. Ruang bonet kereta yang terhad disebabkan balang gas. Kita sedia maklum bahawa kereta teksi di sekitar Lembah Klang kebanyakannya menggunakan kuasa NGV. Maka disebabkan balang gas NGV yang mengambil sebahagian ruang bonet, tiada ruang untuk memasukkan kerusi roda.

Usaha menjadikan negara kita berimej sebuah negara perihatin dan penyayang haruslah dipertingkatkan. Jangan usaha-usaha tersebut hanyalah untuk mendapat publisiti atau kepentingan peribadi. Pihak pengusaha juga perlulah melihat bahawa perkhidmatan kenderaan awam mereka sebagai satu tanggungjawab sosial, bukan hanya menitikberatkan keuntungan semata-mata. Ahli masyarakat pula perlulah memahami keperluan OKU untuk keluar bermasyarakat. Jangan salah guna kemudahan yang disediakan khas untuk mereka sebagai kemudahan diri sendiri, contohnya tempat letak kereta untuk OKU, tandas, dan lain-lain.

Setiap kali apabila terlihat OKU berkerusi roda dalam kegiatan di tempat-tempat awam, saya terlihat betapa cabaran mereka dalam menempuhi hidup ini berbanding kita yang bebas bergerak. Apabila terlihat prasarana pembangunan di sesuatu tempat yang bersifat mesra OKU, terlintas di fikiran ini betapa bagusnya jika kita semua sama-sama dapat menikmati limpahan pembangunan negara yang tercinta ini, semoga Malaysiaku Mesra OKU.


-------------------------------------------------------------------------------------
OKU’s problem in public transport

Public transport is like a nerve of development for the country. The system and facilities of public transport can ensure the activities for a country. If we can look at the development countries like Japan and American, we could look at how much develop their public transport system. Our country will celebrate 50th independent day a few days later. On the way into develop country in 2020; we only have 13 years later. Look at how much develop we have in our public transport. However, what the meanings when those developments can’t be enjoy by all groups of people?

The group I mean is those disable people (OKU). In the relationship between OKU and public transport, sure that OKU with wheel chair is one of the strongest groups which have to concern. They need one mechanism so that they could contact with outer world and social. Imagine that if they don’t drive or don’t have any relatives who bring them outing, could they take LRT or komuter that is so high tech? The new bus with air-conditioner and comfortable chair? Normal taxi or even premium or executive taxi? I believe every step of them to go in the vehicle is a challenges, challenge that if a wrong step they will fall down, hurt or even harm themselves. Or maybe they can’t even use it because of their wheel chair.

It can’t be deny that there is some work been taken out by some companies who prepare facilities that is user friendly for OKU. There was bus that make to user friendly to OKU. The true is when this article is written, action is not yet complete, and the label sticker is only a decoration. I don’t want to longer my comment here for those OKU societies which try hard for it. However, the effort of the bus company can be praise. In my opinion: ask those who use wheel chair the best way for them to use the bus before it been carried on.

However, the effort should be carry on step by step. If we look at the service of public transport in our country, there is still a lot of effort need to do. I very admired the CEO of Airasia company, Dato’Tony Fernandes in the action to improve the aircraft service recently. After they got protest from OKU societies because of their service before is non-user friendly and settle it well in a short time which might cost a great amount of money. It is not a big deal for those company which could effort from money, but Dato’Tony Fernandes do it well from the view of OKU.

From the help of OKU, the effort can be carrying on to make sure they can independent. The help can be divided into education, job, retirement and medication. However, all of the help have to make sure that OKU that been chosen have no problem to the center related. For example, OKU is given special discount to continue study in higher education level, but some problem like public transport could make the OKU feel lost interest because they could not go there by it. So, the excuse given might be it can’t get any good response from OKU.

If we look carefully, the public transport that needed by OKU is transport that could send them “door by door”, which is taxi service. However, taxi in Malaysia in not Oku friendly. Although there is still some taxi driver which really takes care of that customer with wheel chair, but how many are they? Sometimes the problem occurs is not because the humanity of them, but because of the taxi that they driven can’t take customer with wheel chair.

We have looked at how great the project of increasing taxi service in our country. Those cars have been made into taxi with just increase fees which is not that high which they said for the comfortable of customer. However, does it include the type of taxi that could take wheel chair?

If we compare the investment of buying cars as taxi executive compare with car which can take the wheel chair (wheel accessible taxi), which one show that the company is more careful on this matter? The carefulness if one country and the action towards the people could show the maturity in charity issues for the people.

The problem to solve by taxi to take customer with wheel chair could be see in this website, or youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=x09ohimNZV0 (The video showed is just acting). Below is the explain of that problem:

1. The attitude of taxi driver feel that customer with wheelchair is very troublesome and will slow it down. It may because the taxi driver were in a hurry because the fastest they move, the more customer they get.
2. Attitude of driver which feels that customer with wheelchair is very complicated. OKU’s wheelchair really needs others to put in the wheelchair in the car after they go into the car. However, the driver feel that the customer just bring problem for them.
3. The car bonnet that is limited which caused by the “baling gas”. We could said that the taxi around Klang valley used power NGV. Because of the “baling gas NGV” which takes some places of bonnet space, there is not space to move in wheelchair.
The effort to make our country a lovely image still have to be improve. Please don’t let the effort become just to have publicity or private usage. The management also should look at the public transport service as a social service, not only to earn money. The social member should also understand the needs of OKU. Don’t misuse the special facility for their own usage, for example carpark for OKU, toilet, or others.

Every time when I see OKU sit on wheelchair around public places, I will look at how much challenges in their life compare with those who can move free. When I see some building which is user friendly for OKU, I will think about how good it is if all of us could share and enjoy the develop of the country that we love, may my Malaysia friendly for OKU.

4 ulasan:

Awwa berkata...

Tahiah saya suka blog ini.........

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih Kak Awwa.

mohamad kholid berkata...

Tahniah, blog yang sangat menarik. Sebagai ibubapa OKU kadang-kadang rasa hidup sendirian di bumi ini.

Untuk novel Dalam Kehadiran Sofiah - sdr boleh terus membeli dari kami. Akan hubungi sdr dengn sms kemudian.

Unknown berkata...

as salam... tuan ada fb? utk senang berborak ke..saya warga oku yg baru.. sbb eksiden..

facebook . com/arecong